Hvordan er opplegget

TRENINGEN

HUSK at barna ikke trenger å ha noen erfaring med skøyting før de kommer til oss for første gang. Barn som har erfaring fra før vil kunne bli plassert på et annet nivå på skolen. Nybegynnere hos oss begynner med krypeøvelser for å bygge selvtilliten opp, og med litt andre gode tips, så er de fleste av barna oppe å går rundt på isen etter 5 til 10 minutter (utrolig, men sant)! Gjennom lek lærer våre instruktører barna gradvis å mestre isen.

På skøyte og hockeyskolen deler vi banen inn i 4 nivåer – ett nivå for nybegynnere, og de neste nivåene for de som har kommet litt lenger, og lenger, og helt frem til skøyteteknikken går automatisk og barnet er klart for å begynne på et aldersbestemt lag, om de ønsker det. Skøyting krever nok mer kontinuitet enn mange andre idretter, men mestringsfølelsene står i kø hos oss, opptil flere på bare en trening (det er det som gjør vår aktivitet så gøy). Vi vet også at barn i denne alderen elsker utfordringer, og vi gir dem massevis. Vi er nok også den sporten som er best når det gjelder motorikk og koordinasjonsutvikling hos barn.

Alina Pettersen Foto

Alle barn blir plassert på det nivået som passer best for dem – i en nivågruppe hvor alle er like gode. Alle vet at barn utvikler seg forskjellig uavhengig av alder. Derfor sorterer instruktørene kontinuerlig og i samarbeid med hvert enkelt barn og flytter dem fremover til neste nivå “what a feeling”! Mestringsfølelsen står alltid i sentrum… og vi vet at “vi bygger barna” til å tro på seg selv, dvs barnet skal ha selvtillit og være stolt av egne fremskritt. At barnet har det gøy på samme tid, og at treningen og fremgangen bokstavlig talt går som en lek er det viktigste… dette vet vi at barna elsker!

Vår skøyte og hockeyskole er en nivå skole som virker etter «trappetrinn»-metoden.
Dvs at alle barna som ikke har erfaring fra skøyting starter i nivå 1, og så gjør naturen sitt med fremgang. Noen lærer fort, andre litt senere..

  • Husk at allsidig aktivitet er det beste for barn, dvs. legg til rette at man får prøve flest mulig ting som barn, så kan barnet velge når de blir større
  • Hockey trenger litt mer kontinuitet enn andre aktivteter, men desto kommer fremgangen raskere også….
  • Hockey er en mestringsaktivitet som barn lærer seg å elske raskt, pga mestringsfølelsen oppstår mellom 5 til 8 ganger i løpet av en treningsøkt (i en vanlig ballidrett sies det at det kan ta opptil 8 og 10 ganger før den første mestringsfølelsen forekommer)
  • Hockey er best i motorikk-, koordinasjons utvikling!

Alle barna er på et nivå inntil de er minst like gode som neste nivå.

  • Vi kan ikke la barna få starte i et nytt nivå før vi vet at de vil kunne mestre neste nivå, dvs vi ønsker ingen barn til å komme sist i alle øvelser vi gjør på isen. Det er viktig at foreldrene ikke har egne ambisjoner på vegne barna og pusher på! Alle trenger sin tid til å utvile seg, og sammen må vi støtte og være stolte av barna uansett nivå.
  • Det er trenerene som bestemmer når barna skal gå videre (men også sosiale hensyn tas, eks. hvis alle vennene har begynt i neste nivå prøver vi å hjelpe barnet videre… men hvis vi ser at barnet ikke har mulighet til å ha det gøy på neste nivå…. tar vi som er ledere ansvaret å snakker med barna for å la dem forstå hvorfor de må vente litt, før de går videre til neste nivå)

Alle barna starter på Skøyteskolen, og går gjennom skøytedelen (nivå 1, 2 og 3) før de får lov til å begynne på det som vi kaller Hockeyskolen (nivå 4 ) som er kølle og puck treninger.

 

VI GARANTERER:

  • Mestringsfølelse på alle 4 nivåer
  • Trivsel
  • Motivasjon
  • Trygghet
  • Utfordringer
  • Læring
  • Fremgang
  • Samhold

Vår skole drives etter DNSH modellen (Den Norske Skøyte- og Hockeyskole)

Ta gjerne kontakt med oss for å få mer informasjon om tilbudet; medlem@seagulls.no

Ingen treff.